De ce nu-mi cumpar “bilet” de RATB

As vrea sa fiu taxator intr-un tramvai, ca doar nu e nimic mai rau pe lume decat munca asta.” – Behemoth (Maestrul si Margareta, Bulgakov)

Probabil ati observat in multe postari de pe blog ca am o aversiune fata de RATB. Asta este reactia pe care ar trebui sa o aiba orice calator care asteapta sa fie tratat cum este normal. Bucurestiul este o capitala Europeana doar cu numele. Traim intr-o tara si un oras deplorabil din mii de motive.. insa acum vreau sa vorbesc despre un motiv foarte, foarte important… transportul in comun.

Ei bine, eu vad transportul in comun din Bucuresti ca pe un transport de vite inghesuite in drum spre taiere…. pentru care trebuie sa platesti!!!

Exagerez? Inseamna ca n-ai pic de respect pentru propria persoana si te complaci crezand ca e ceva normal. Nu, nu este… si iata de ce:

1. Autobuzele, troleibuzele si tramvaiele vin foarte greu si poti astepta pana la 20 de minute in statie. In majoritatea capitalelor europene acestea au un program strict care este respectat, iar transportul ajunge in statie la momentul stabilit. Asta-i o problema veche in Bucuresti, dar acum e chiar mai nasol, deoarece s-a redus numarul mijloacelor de transport. Initial s-a folosit pretextul ca “cererea de transport pe anumite linii scade pe perioada vacantelor scolare si a concediilor de odihna” (s). Aceasta este o ineptie, o minciuna clara pe care o poate confirma oricine… Nu cred ca exista o perioada in care sa nu stai inghesuit in masina. Inteleg, facem economie… dar nu da vina pe calatori si nevoile acestora!

2. Ca tot am adus vorba de asteptatul in statie… statiile care mai dispun de macar o banca pot fi numarate cu usurinta. Cele mai multe nu dispun de banci (pe care sa astepti 20 de minute) iar unele nici macar de un acoperis in caz ca ploua sau cine stie ce.

3. Casele de bilete arata clar ca nici macar angajatii lor nu sunt respectati. Acestia sunt pusi intr-o ghereta jegoasa, ruginita si fara aer. Motiv pentru care acestia se umpla de frustrare, pe care mai apoi si-o varsa pe bietii calatori care le cer informatii. Nu de putine ori mi s-a raspuns jignitor sau pe un ton nepotrivit si au existat cazuri in care chiar s-a ajuns la conflict verbal.

4. Daca tot vorbim despre angajatii RATB, este inevitabil sa vorbim despre controlori. Despre acestia cred ca stiu nu doar Bucurestenii sau Romanii, ci si bietii straini aflati in vizita “Ruinelor Comuniste“. Daca un roman nu se poate intelege cu un controlor, imagineaza-ti prin ce trece un strain cu acesta. Ei bine… sa nu mai vorbim de abuzurile lor (iti controleaza buzunarele, poseta, etc.. iti cer spaga) sau de comportamentul lor care nu de putine ori duce la violenta verbala sau fizica.

5. Putem vorbi si despre soferii acestor “camioane” care isi cara “marfa”. Multi bezmetici care merg cu viteza, pun frane bruste si fac curbe care ne lipesc de geam. Barele nu sunt doar pentru accident ci pentru intregul traseu/raliu. Apoi, bineinteles, putem vorbi si despre atitudinea lor directa fata de calatori, pe care ii jignesc de foarte multe ori. Imi aduc aminte destule situatii in care am fost jignit sau umilit de un sofer RATB (ex. i-am cerut sa deschida usa cand a uitat; m-am dat jos din masina sa fac loc cuiva sa coboare si cand sa urc inapoi mi-a inchis usa in nas; mi-a reprosat ca stau rezemat de geamul de la cabina lui; etc.).

6. Conditiile in care calatorim sunt deplorabile… lipsa aerului conditionat pe vreme de canicula chiar si in autobuzele dotate cu aer conditionat e cel mai “bun” exemplu. Apoi, jegul din masina. Adauga la acestea si imbulzeala, mirosul de transpiratie (aici nu-i vina RATB-ului), mirosul de boschetar, manelele, etc.

Ei bine, pentru toate acestea, noi trebuie sa platim 1,3 lei pentru o singura calatorie. Pretul pentru transportul pe toate liniile timp de o zi este de 8 lei daca ai card multiplu (pentru calatorii ocazionali) iar daca nu ai acest card mai platesti 1,6 lei. S-ar spune ca este avantajos sa cumperi abonamentul lunar nominal general valabil pe toate liniile urbane, cu 50 lei. Da, nu este o suma mare, insa pentru astfel de servicii eu nu voi plati! Vei spune ca fara contributia financiara a calatorilor nu se pot rezolva aceste probleme. Ei na! Titlul de Regie AUTONOMA este un mare bullshit, RATB-ul fiind finantat de catre Primaria Capitalei. Conform Hotnews, in 2014 RATB-ul a primit subventii in valoare de 546 milioane lei. Pentru cine nu cunoaste termenul de subventie, acesta sugereaza un “transfer nerambursabil de resurse din bugetul de stat către un anumit domeniu sau anumite întreprinderi, în schimbul respectării anumitor condiții.” (DEX ’09).

clipboard01_160-465x390(Cam asa arata transportul RATB in fiecare zi – Sursa)

P.S.: Ai intrat pe sursa si ai aflat consternat ca un sofer RATB a murit “din cauza unor teribilisti“. Intrebarea mea este, ce se intampla daca acest sofer facea accident sau era la un pas de accident, avand probleme cu inima? Evident, murea.. si atunci vina cui mai era? De ce nu ai fost consternat totusi de declaratia domnului Florin Ivan, președintele Asociației Profesionale a Transportatorilor din RATB, care spune ca nu are bani sa inlocuiasca un geam, ca e prea scump.

Leave a Reply